Tips för att undvika löparskador

By 11 februari, 2015 Nyheter No Comments
541

Nu när sommaren är här så är det många som börjar löpträna vilket är härligt. Tyvärr är det vanligt att det uppstår överbelastningsskador om man inte har löptränat på länge eller om man inte har tränat styrka under vintern. Ofta är det fot/underben, knä eller höfter som blir överansträngda och börjar värka. Här är några tips för att undvika sådana besvär.

  1. Köp ett par bra dämpade och sköna löparskor. Vill man springa i minimalistiska skor eller barfotalöpning (mer för erfarna löpare) så ska man börja försiktigt med korta sträckor och gärna ha skött sin styrketräning först.
  2. Börja springa försiktigt om du är ovan. Inte så långa sträckor i början. Varva löpning och gång under de första löppassen.
  3. Träna på att landa med foten mer under kroppen och spring med stolt hållning. Om du landar för långt fram med foten så ökar belastningen på muskler och leder eftersom kroppen utsätts för en bromsande kraft i varje steg.
  4. Styrketräna. Har du inte gjort det under vintern så är det hög tid att börja nu. Det är lätt att glömma att muskler kring skuldra, bål och höfter är viktiga för löpning, så försök att träna mer än benen. Vi på naprapatkliniken i Lerum har god kunskap och bra utrustning för att behandla löprelaterade besvär!